O simple feito de que para analizar a evolución do
cultural en Ourense se pense en dedicar unhas páxinas á Banda
Deseñada —ou cómic, tebeo, historieta, narrativa visual, arte
secuencial,...: como se queira— fala por si propio: en 1989 ninguén
tería formulado a cuestión, por unha parte porque o acontecido nos
anteriores dez anos non daría para moito, e por outra, e sobre todo,
porque a presencia social e nos medios de comunicación da chamada
‘novena arte’ na cidade das Burgas era absolutamente marxinal.
Seguramente si houbese habido algún apartado para o humor gráfico, aínda
que só fose polo gran fenómeno popular que supón «O Carrabouxo» na nosa
cidade. Pero acontece que, malia a grande tradición que existe no
referente ao humor gráfico en Galicia, o paso cara ao cómic non se dera
ata décadas moi recentes. Se a isto engadimos a escasa importancia
que a edición impresa ten conseguido en Ourense nos últimos
anos, comprenderemos mellor o grande que é a evolución que se ten
conseguido nestes dous terreos nunha década.
Foi en 1989 precisamente cando se produciron, en Ourense,
dous dos feitos máis relevantes na BD ourensá, e, polas súas
consecuencias, galega: saíu o número 1 da revista Frente Comixario
e celebráronse as primeiras Xornadas de Banda Deseñada, acontecemento
que non casualmente estaba ligado ao primeiro. Un ano antes aparecera o
número 0 da revista ourensá, aproveitando a publicación dos premios do
concurso de BD da Casa da Xuventude, pero non foi ata entón cando os
membros da asociación —formada a partir da reunión da xente de distintos
fanzines que existían previamente na cidade— conseguiron erguer un
proxecto que, por primeirizo, custou moitísimo máis que os que viñeron
despois. Aquel número 1 foi unha verdadeira sorpresa para moitos; ía
supor a aposta máis seria e ambiciosa que sobre o tema do cómic se
fixera, xa non só en Ourense, senón en todo país galego, tanto por
entidade como por volume de obras publicadas. De feito, non sendo o caso
da revista Xofre (1979) —que só durou un número e que, malia os
nomes que estaban detrás do título, como Prado, Jaraba ou López
Domínguez, non logrou a presencia dun proxecto como o
comixario—, os únicos esforzos realizados no cómic ata entón en
Galicia estiveran ou ben situados nunha esfera achegada ao «mundo da
arte» e ás vangardas artísticas (A Cova das Choias ou os
traballos de Reimundo Patiño), ou ben dirixidos ao nítido propósito
didáctico das publicacións infantís (caso do voluntarioso Vagalume);
quere isto dicir que Frente Comixario foi a primeira iniciativa nacida
en Galicia con intencións de publicar cómic galego, e escrito en galego,
que reunise as condicións de ser a un mesmo tempo popular e de creación
‘autoral’.
Aquel número 1 reunía obra de Miguel A. Chaler, Tito
(Gerardo Diéguez), Andrés Fortes, Pestiño (nome do colectivo formado por
Miguel A. Carvallo, Xosé Manuel Moxón e Paco Paradelo), César Moreiras e
Héitor Real, e supuña un (moi notable) balbucido no que destacaban xa á
primeira vista as calidades gráficas dalgúns autores como Tito, Chaler e
Héitor. A segunda entrega, producida ao ano seguinte, incluíu outros
nomes como Alfredo González e Miguel Robledo, abríndose xa a autores de
fóra do grupo como o vigués Tokio (Alfredo López), e nela aparecía xa o
coñecido símbolo da cara de sarcástico sorriso que identificaría o grupo
no resto da súa traxectoria. O producto en xeral ofrecía xa un mellor
acabado: autores como Fortes ou Tito, por exemplo, amosaban boa parte
do que son capaces de facer, e descubriamos un traballo que xa dicía
moito do futuro estilo de Robledo. O número 3, do 91, era un auténtico
tomo de case cen páxinas —incluíndo vinteún autores e autoras— que fala
do éxito acadado en toda Galicia polo proxecto da Frente; os seus
responsables comezaban a se decatar da imposibilidade de dar cabida na
revista a toda a BD que se realizaba en Galicia, e da certa presión que
supuña estar no punto de mira de todo o país. Nomes de novos autores de
fóra de Ourense, tales como Portela e Iglesias, Rulo Carpeta ou Bueno
Capeáns, pasaran a ocupar un peso importante na revista. Empezaba a ser
necesario dar un maior ritmo de publicación. Así, nese mesmo ano
apareceu o número 4; o prematuro falecemento de César Moreiras motivou a
capa máis naïf da revista, empregando unha ilustración do
celanovés, fundador do grupo.
Os proxectos que se cociñaban no seo do grupo xa rebordaban, e a
revista pasara a ser naquel momento para o núcleo ourensán algo moi,
digamos, «oficial» —comezara a ser xa unha responsabilidade, vistas as
expectativas que xerara—, así que a resposta é a creación dun proxecto
paralelo de espírito máis fanzineiro, Léndia Prea, dedicado ao
cómic gore con ramallazos porno, e admitido polos seus creadores
como unha arroutada necesaria para recuperar os folgos orixinais, e de
paso demostración factual para as novas fornadas de creadores de que
para sacar un fanzine con presentación e entidade suficientes non se
necesitaban grandes orzamentos, se se sabía abaratar custes e rebaixar
fatuas pretensións. Só habería un número desta revista, pero serviría de
prólogo para o seguinte proxecto paralelo de Frente Comixario: o
Spesial. Antes diso, no ano 1992, seguiu aparecendo a revista nai,
co seu número 5, e capa creada por Xan López Domínguez, tendendo unha
ponte entre a ‘xeración Xofre’ e a ‘comixaria’ e apadriñando dalgunha
forma a revista de cara ao gran público. Estaba a fraguarse o único
intento ata o de agora de facer unha editora —o que se chama usualmente
‘independente’— de BD en Galicia: nese mesmo ano, saíu á rúa o primeiro
número desa nova disgregación do proxecto, titulada Special Zombis,
que segue o rastro deixado pola Léndia Prea, aínda que dotándoa
de maior prestancia na presentación; nel comezara a falarse dos novos
proxectos da Frente: a reconversión da revista primixenia nunha
sucesión de «especiais», e a edición dunha liña de álbums de BD galega.
O ano 93 sería así clave na historia de Frente Comixario, xa que viron a
luz o número 6 da revista, «Especial Superheróis»; o Spesial Pelegrín,
crítica nada compracente co espectáculo institucional do Xacobeo, que
supuxo un grande éxito de vendas; e o primeiro número da serie de álbums
«Cómic Galego»,
que comezou co recompilatorio de historietas de Fernando García Varela
Papagaio Spray, en preitesía con outro dos membros das xeracións
anteriores (neste caso de Valiundiez e outras revistas da época
da «movida»). Malia a inxente e prometedora producción daquel ano, na
que xa comezaba a se albiscar unha madureza que ía afastando as
produccións comixarias dos tics máis «fanzineiros» —na
acepción negativa do termo— para deixar paso á liberdade creativa propia
da autoedición, mesturada cun saber facer dunha xente que aprendera
técnica e adquirira experiencia ao longo dos anos,
aquel ano foi o derradeiro no que Frente Comixario daría algo ao prelo.
Non é que o grupo rematase así os seus días, porque a ‘morte’ oficial
non se declararía ata bastante despois, pero, a pesar mesmo dos non
poucos intentos por facer polo menos un canto de cisne (o número 7, para
o que Miguelanxo Prado cedera unha ilustración para a capa), a
experiencia do grupo comiqueiro máis relevante de Galicia rematou, xusto
no que parecía o seu mellor momento. As razóns terían que ser os seus
compoñentes quen as declarasen; desde estas liñas só se pode apuntar que
foi un cúmulo de circunstancias adversas as que acabaron co proxecto:
por unha banda, a xa referida crecente responsabilidade que supuña ser o
adaíl, a cabeza visible do cómic en Galicia —responsabilidade que se
concretaba, por exemplo, en críticas externas (e realmente pouco
fundadas) acerca dos criterios de selección de autores para a
publicación na revista—, cando era imposible dar abasto a toda a demanda
dos autores que estaban aparecendo; por outra, e se cabe de forma máis
importante, o cansazo da ‘dirección’ do grupo, as disensións internas
acumuladas durante anos e ese estado de cousas no que se atopan moitos
proxectos alternativos cando chega o momento crucial no que se toca
teito: ou se dá ese salto fundamental que permite seguir adiante e
de forma ascendente ou todo ten que rematar. No caso dos comiqueiros
ourensáns, o ‘salto’ tiña que ser á profesionalización —entendámonos,
poder gañar algo de diñeiro co cómic, unha arte moi difícil, pouco
comprendida e moito menos agradecida— e iso estaba realmente complicado,
especialmente pola complicación da distribución en Galicia.
Desaparecida a Frente, comezaba na banda deseñada en Galicia un foxo que
aínda non se deu superado por completo.
Unha das herdanzas de Frente Comixario, evoluída despois
polos camiños que foron xurdindo, foi a semente das Xornadas de Banda
Deseñada de Ourense, creadas conxuntamente coa Casa da Xuventude de
Ourense —un dos principais sustentos para o cómic desde moitos anos
antes, a través do apoio á edición de fanzines (entre eles o propio
Frente Comixario) e a promoción de concursos para a mocidade; de
feito, foi a Casa a que recuperou e popularizou o termo «banda deseñada»,
hoxe xa admitido por todas as instancias como denominación galega da
novena arte— para, principalmente, dar promoción aos autores locais e ao
nacente proxecto ourensán. Despois das primeiras edicións, e unha vez
dictaminada a morte do proxecto da Frente, a corresponsabilidade das
Xornadas pasou ao Colectivo Phanzynex, que levaba colaborando nelas
desde a segunda edición. Ao longo desta década, as Xornadas teñen sido
bo reflexo da crecente calidade da BD galega en todos os sentidos
(técnica, narrativa,...), e teñen traído á cidade a gran parte dos
mellores autores do Estado e de Portugal, tanto en persoa como en
exposición de obra orixinal —nos últimos anos estendido este aspecto a
autores doutras procedencias e sona internacional como Beto Hernández ou
François Boucq—; once edicións teñen feito das Xornadas referencia
indiscutible do cómic en Galicia, e seguramente teñen contribuído de
forma interesante a unha real difusión e coñecemento da BD entre un
maior sector do público. Dentro do panorama dos salóns da
Península e en concreto de Galicia —onde existe o importante referente
do Festival «Viñetas desde o Atlántico» na Coruña desde 1998—, as
Xornadas ourensás caracterízanse polo seu apoio ao mundo do fanzine e
dos creadores fronte á actitude máis xeneralizada de buscar case
unicamente os lectores (nomeadamente o público masivo e os fans,
a través de sesións de sinaturas e similares). Non é casual, xa que o
que se pretende non só é promover a lectura de cómics, senón tamén a súa
creación, en vistas a encher ese baleiro cultural que aínda ten Galicia
con respecto a unha das manifestacións por excelencia deste século
xx.
Foi en 1994 cando saíu o primeiro número de O Fanzine
das Xornadas, unha revista que procuraba xa desde un principio
servir de nexo entre as Xornadas e diversos tipos de público, ofrecendo
información rigorosa, que resultase útil para os afeccionados pero non
críptica para os ‘non iniciados’, e asemade BDs a cargo de xoves autores
e autoras galegos —incluíndo a novidade de dedicar algunhas páxinas a
publicar, vertidas ao galego, BDs de autores e autoras inéditos no
Estado procedentes de países de todo o mundo e ligados ao panorama dos
fanzines—. Sendo un proxecto modesto, dunha trintena de páxinas, a súa
difusión sobordou os límites galegos, chegando a vinteoito países
diferentes a través do circuíto creado coa Expofanzines das
Xornadas e o seu catálogo. Polo momento, a súa edición chegou ao número
seis, sempre coincidindo coa celebración das Xornadas.
Dentro de O Fanzine das Xornadas e a través dos
catálogos dos dous Concursos paralelos que teñen desenvolvido as súas
convocatorias nestes anos pode verse claramente que a morte de Frente
Comixario non significou nin moito menos a morte artística dos seus
autores. Tito, Alfredo, Robledo, Chaler, Moxóm, Carvallo,... seguiron (e
seguen) facendo cousas, aínda que desde logo o ritmo de publicación foi
ralentizado. Moitos deles tiveron que dedicarse a unha faceta artística
máis comercial, a do deseño e ilustración publicitaria, polo que non é
raro ver debuxos deles en anuncios e folletos, e, o máis importante, iso
serviu para que moitos probasen sorte tamén no mundo do humor gráfico en
prensa: desde o persoalísimo e especialmente salientable estilo de
Miguel Robledo,
que realizou chistes gráficos para un concesionario de automóbiles
sacando punta a un tema tan árido coma ese, ou que deu a imaxe
definitiva ás peripecias da «Familia Perpetua» nunha páxina semanal do
suplemento Vida de La Región —da que o éxito non serviu de
eximente á hora de cancelala despois de máis dun ano de publicación—,
ata a recente colaboración de Héitor, Carvallo e Paradelo (xunto coa
inestimable presencia de Suso Sanmartín) no suplemento Arre!, a
parte máis gráfica da revista Xo!, conseguindo memorables cotas
de acidez e creatividade, moitos teñen sido as contribucións, quizais
menos á vista do público pero non por iso menos interesantes, dos
autores destas actividades irmás que son a historieta e o humor gráfico:
por exemplo, o esmendrellante humorismo de Moxóm a través de
publicacións como Gralha.
A celebración das Bienais da Caricatura de Ourense desde
1993, cada vez máis abertas na súa definición ao humor gráfico,
traballan tamén a prol da dignificación destas artes usualmente
consideradas ‘menores’ —mediante a ollada ao panorama xeral galego e
internacional, e con vistas atrás aos clásicos galegos—, aínda que na
realidade os autores chocan cunha actitude pouco propicia por parte da
prensa local, que malia acoller humoristas gráficos (caso de Abad en
La Región hai unhas temporadas ou Carrera actualmente en La Voz
de Galicia), non apoia suficientemente —unha cuestión que inclúe
aspectos tan pouco mensurables como as actitudes e outros tan mundanos
como o diñeiro— este tipo de xornalismo, visual e crítico, e que
curiosamente saben que goza de grande aceptación entre o público.
Unicamente o caso de Xosé Lois, que continúa a indispensable creación do
seu «Carrabouxo»
xunto con colaboracións noutros medios, parece recibir un trato
parangonable coa súa importancia. De calquera forma non é de estrañar
que estas cousas sigan a suceder cando os traballadores do gráfico —a
non ser que acaden o chanzo de ‘artistas consagrados’, cousa que é
difícil nas ditas artes ‘menores’— son considerados desde o mundo
cultural galego como algo semellante a un ‘mal necesario’, ou
directamente como unha curiosidade sen transcendencia. Difícil, en xeral,
resulta a vida dos creadores e creadoras de banda deseñada e de humor
gráfico, pero aí están, coas súas ‘teimas’, seguindo adiante en moitos
casos coa fe en si mesmos como único sustento de actividade. Novos
autores (David Rubín, Emilio Fonseca) aboian no panorama; moitos
proxectos están a fraguarse nestes momentos na nosa cidade a respecto da
BD —moitos son os que quen isto asina coñece, e varios máis haberá que
ignora—; por desgracia, non só está nas mans dos seus autores que
cheguen a saír á luz. Confiemos en que quen faga un artigo coma este a
finais da próxima década poida dar conta da maior parte deles feitos
realidade. Como en tantos outros, Ourense ten moito que dicir neste
campo; a clave está en que os habitantes desta cidade, dunha vez por
todas, nos convenzamos de que a mediocridade é máis un problema de
actitudes que de aptitudes.
[ ver siguiente parte del artículo ] |